Kerst in Azië - Reisverslag uit Macau, Macau van Janet Wijk - WaarBenJij.nu Kerst in Azië - Reisverslag uit Macau, Macau van Janet Wijk - WaarBenJij.nu

Kerst in Azië

Door: Janetje

Blijf op de hoogte en volg Janet

09 Januari 2012 | Macau, Macau

Ik ben de afgelopen weken erg goed bezig geweest. Ik heb namelijk besloten om kerst te gaan vieren in het Harmony Home. Misschien dat jullie dit niet kennen, maar dit is een huis waar kinderen met HIV/aids of ouders die HIV/aids hebben wonen. Deze kinderen hebben niet veel en Mariana (een klasgenootje uit El Salvador) doet heel veel voor het huis in Taipei en zei had mij gevraagd of ik een cadeautje voor een kindje wilde kopen voor de kerst. Ik besloot dit te doen en heb zo samen met Therese een cadeautje gekocht. Ik zou een cadeautje kopen voor een zes jaar oud jongetje. Op zaterdagmorgen hadden we met een groep afgesproken in de hal van de campus om met z’n allen naar het Harmony Home. Mariana organiseerde het en omdat ze bang was dat iedereen te laat zou zijn, moesten we om half tien beneden zijn. Het waren maar twee verdiepingen, maar Miriam was te laat, jawel een Duitse. Daarna moesten we nog wachten op iemand van de Caribbean. Ook Angelika ging mee met haar kamergenootje van China. Nadat we eindelijk vertrokken, wilde Mariana nog even ontbijt kopen in de supermarkt op de universiteit. Jawel, we hebben een eigen supermarkt op de universiteit. Nadat we daar geweest waren, liepen we naar het hoofdgebouw waar een busje met de cadeautjes op ons te wachten stonden. Hier stonden zes zakken vol met cadeautjes op ons te wachten. Alleen Kever en nog een andere vriendin van Mariana waren al aangekomen, de rest moest nog komen (de reputatie van de Latino’s en Caribbean werd weer bewijst). Janet, de dochter van de ambassadeur van St. Vincent, was even naar beneden gelopen om ontbijt te halen bij de McDonald’s. Ze had namelijk zin in McDonald’s. Vlak nadat ze teruggekomen waren er nog een aantal aangekomen. Ondertussen hadden we de zes grote zakken vol met cadeautjes in het busje gezet. Het busje was bijna vol. Nadat de rest aangekomen waren, er kwamen nog drie met de taxi, omdat het te vroeg was om te lopen, vertrokken we zonder Michael, hij was namelijk naar de verkeerde plek gelopen. (Weer een Duitser die te laat was) Mariana begon al grapjes te maken dat ik de Kerstman maar zijn moest, maar gelukkig hoefde dat niet. Nadat we met z’n vijftienen en de cadeaus in het busje gepropt waren, kwamen we naar een ruim half uur aan bij het Harmony Home. Hier bleek dat er nog meer vrijwilligers uit Nigeria waren om kerst te vieren. Ook was de priester gekomen om alle kinderen een zalig kerstfeest te vieren. Na een hele geslaagde ochtend, waarbij de kinderen niet wisten hoeveel cadeautjes er wel niet waren, en lunch hadden gehad. Zijn we teruggegaan naar Jiantan. Hier besloten, Mariana, Therese, Angelika, Miriam en ik een kop warme chocolademelk met slagroom en marsmallows te nemen. Op het einde waren het alleen Mariana en ik die ons daaraan gehouden hadden, de rest nam een kop koffie. Na een ruim uur of gezelligheid en geklets, besloten we weer verder te gaan. Miriam en ik hadden namelijk met Sylvia afgesproken om te gaan dineren. Om vijf uur waren we eerst naar de bioscoop te gaan om kaartjes te reserveren voor de film, maar de hele bioscoop was uitverkocht. Om half zes waren we in het restaurant. Het was een Italiaans restaurant met één hoofdgerecht en met heel veel dessert, salades en drinken (all you can eat & drink) voor één vaste prijs. I love this way of having dinner!!!! Na ruim tweeëneenhalf uur dineren zijn we na een lange dag weer teruggegaan naar de campus.

• 08 Januari 2012 - 17:16

Ria:

Tsja, dit is toch een hele andere kerst als in Nederland. Dit jaar ben je er weer bij hoor;)